خرابی کله پلوس

تق تق چرخ جلو

کله پلوس یک قطعه مهم و کلیدی در سیستم انتقال قدرت به چرخ‌ها و همچنین سیستم تعلیق خودرو می‌باشد.

وظیفه این قطعه انتقال نیروی پیچشی خروجی از گیربکس و دیفرانسیل به چرخ‌ها و در نهایت حرکت خودرو است.

این قطعه با خصوصیاتی که دارد علاوه بر انتقال مناسب نیرو موجبات تحرک و چرخش و جابجایی محور نیرو به چرخ‌ها است. به اصطلاح فرمان پذیری را ممکن می‌کند.

از توضیحات بیشتر بگذریم و به نکات مفید راجبه آن بپردازیم.

بسیار مهم 🔺️: خرابی کله پلوس را بسیار جدی بگیرید چون می‌تواند منجر به حوادث وحشتناک گردد.

  • قفل کردن و از دست رفتن کنترل خودرو در حرکت
  • بریدن پلوس و از کار افتادن خودرو در جاده به ویژه در بدترین شرایط آب و هوایی که نیاز به تحرک و قدرت کامل خودرو است
  • اگر تعمیرش نکنید بدجوری از خدمت شما در خواهد آمد از ما گفتن بود.

نکته مهم: علت اصلی خرابی کله پلوس پارگی گردگیر کله پلوس است. این اتفاق باعث از بین رفتن گریس داخل کله پلوس و ورود آلودگی به داخل آن و خرابی سریع این قطعه می‌شود.

پلوس‌ها را بصورت هفتگی برسی نماید. برای این منظور از زیر خودرو آنها با نگاه کردن برسی کنید. باید گردگیر‌ها سالم و تمیز باشند به محض دیدن پارگی و یا چرب شدگی و کثیفی روغنی فوری به تعمیرگاه مراجه کنید.

 باید کله پلوس یا سه شاخه پلوس با بنزین کاملا شسته شود و سپس با فشار باد خشک شود تا همه آلودگی‌ها خارج شوند و سپس گریس کاری کامل انجام گیرد باید از گردگیر نو استفاده کنید. در آخر از تعمیر کار بخواهید که حتما با بست فلزی مناسب گردگیر را در محل خودش ببندد.

نکته مهم: تغیر ارتفاع غیر اصولی در خودرو موجب افت توان و گشتاور منتقله به چرخها و در کل کاهش قدرت خودرو می‌شود پس توجه کنید بیشترین بازدهی نیرو در زمانی تولید می‌شود که مشعلی گیربکس و کله پلوس در یک خط راست باشند. 

پست های قدیمی تر